hatikering&co

hatikering&co

Followers

Friday, December 30, 2011

pre-happy new year post

"People will never remember what you gave them..
People will never remember what you took from them.
. All that they would remember is how you made them feel..
In the coming year, create happiness and spread it as far as you can..
Make it contagious, because what goes around, comes around..."

^_^

"New should be the heart, New should be the vision, New should be the approach, New should be the hopes, Old should be the love, Old should be the beloved, Old should be the warmth, Old should be the wine!! - So I wish you all of these in their own forms!"

*_^

"Forget the past , remember what it made you, now you are a better person who is ready to make the same mistake one more time. After all, one learns from experiences !"

6_^

"I will seek elegance rather than luxury; refinement rather than fashion. I will seek to be worthy more than respectable; wealthy and not rich. I will study hard, think quietly, talk gently and act frankly. I will listen to stars and birds, and babes and sages with an open heart. I will bear all things cheerfully, do all things bravely, await occasions and hurry never. In a word I will let the spiritual, unbidden and unconscious grow up through the common."

^_*

"Let this coming year be better than all the others. Vow to do some of the things you've always wanted to do but couldn't find the time. ... Call up a forgotten friend. Drop an old grudge, and replace it with some pleasant memories. ... Vow not to make a promise you don't think you can keep. ... Walk tall, and smile more. You'll look 10 years younger. Don't be afraid to say, "I love you". Say it again. They are the sweetest words in the world."

(,'')('',)

"UP ABOVE THE WORLD SO HIGH,LIKE A DIAMOND IN THE SKY, MAY BEST OF TIMES COME IN YOUR LIFE TRUSTING YOUR HEART IS WORTH A TRY... "

HAPPY NEW YEAR 2012

Tuesday, December 27, 2011

Jodoh itu Rahsia Allah S.W.T.

Jodoh Itu Rahsia ALLAH, Sweet Kan ALLAH, DIA Nak Bagi Kejutan Dekat Kita.. -
☻♥☻
/█\/█\
.||.||.

SEKUAT mana saya SETIA...
SEHEBAT mana saya MERANCANG...
SEJAUH mana saya MENUNGGU...
SEKERAS mana saya BERSABAR...
SEJUJUR mana saya MENERIMA AWAK...

Jika ALLAH Tidak Menulis Jodoh Kita Bersama..
Kita Tetap Tidak Akan Bersama..
Tiada Yang Kebetulan Melainkan Semuanya Telah Dirancang..
Dan Sebaik Baik Yang Merancang Itu Adalah ALLAH s.w.t., Maha Perancang Segalanya...

YA ALLAH... Kau tentukanlah sebaek-baek jodoh dan teman hidup buat kami ini.... 
Amin Ya Robbal Al-Amin 

^_^

Saturday, December 24, 2011

Erti CINTA Kepada Si Single

Cinta ibarat kupu-kupu.

Makin kau kejar, makin ia menghindar.
Tapi,
bila kaubiarkan ia terbang, ia akan...
menghampirimu di saat kau tak menduga.
Cinta mampu membahagiakanmu
tapi sering pula ia menyakiti,
Tapi cinta itu hanya istimewa apabila kau berikan cinta
kepada seseorang yang layak menerima.
Kepada yang ragu-ragu dengan PERNIKAHAN...
Cinta bukannya mencari seseorang yang"SEMPURNA",
tetapi menemukan seseorang yang mampu menjadikan dirimu
SEMPURNA.



 you don't need someone to complete you,
but,
you only need someone to accept you
completely.....

^_*

^_^

(,")(",)

Friday, December 23, 2011

AQUACULTURE : CURRENT BIVALVE STATUS IN MALAYSIA

1.0  Introduction

Aquaculture in Malaysia consists of freshwater and brackish water production. Brackish water aquaculture dominates the production with 136,000 tonnes valued at USD 236 million (FAO 2005). The main species of brackish water aquaculture are marine finfish, black tiger shrimp and shelled molluscs. Shell mollusc culture such as cockles is mainly found in the state of Perak and the culture of oysters in the state of Trengganu. Green mussels are mainly cultured in the states of Johor, Melaka, Negeri Sembilan, Selangor and Perak. Currently the major culture systems used are brackish water culture of shrimps and marine fish in ponds, marine fish in floating net-cages, mussel culture in rafts and oyster culture in rafts and racks.

2.0  Culture and production of mussels in Malaysia

Culture of the green mussels, Perna viridis, holds considerable potential in Malaysian coastal waters (Marzuki 1998). The production increased to 7702 mt in 2003 from 5785 mt in 2002 (FAO 2005). Most of the production is in the western part of Peninsular Malaysia in the states of Johore, Melaka, Perak, Selangor, Negeri Sembilan and Penang and a little in the state of Sabah in East Malaysia (DOF 1996). In the state of Sarawak, there is no production record of green mussel. The brackish water aquaculture in Sarawak is black tiger shrimp culture in ponds, marine fish culture in floating net cages and crab culture in pens. However, it is reported that shellfish such as giant clams, razor clams and white clams are found naturally and are becoming important for commercial, recreational and subsistence activities in Sarawak (Oakley 2000). Green mussel appears to be already consumed in Sarawak and the import of this product increased from 1 mt in 1996 to 7 mt in 2000 (Pada Bijo, personal communication). On the other hand, Malaysia was importing 491 mt of mussel in 2003 even though the green mussel production in that year reached 7700 mt (FAO 2005). Thus, the introduction of green mussel farming in state of Sarawak could meet local demand as well as contribute to the balance of trade or export earnings of the nation.

The mussel farming is considered to hold considerable potential in Malaysian coastal waters (Mazuki 1998). The production increased from 1200 mt in 1993 to 7700 mt in 2003 (Table 1and Figure 3). Nevertheless this production (Table 1 is still below that of the neighbouring countries such as Thailand and the Philippines. Green mussel, Perna viridis (Appendix V) is the main species for aquaculture operation in Malaysia (Ong and Rabihah 1989). The culture activity started in the Johore Straits in the southern coast of Peninsular Malaysia due to availability of natural seed. It spread to the western coast of Peninsular Malaysia especially the state of Melaka where natural spat are available and Perak by obtaining the seed for transplantation from Johore and Melaka. With the development of culture systems through work done by Fisheries Research Institutes and the initiative of the government the mussel culture is now spreading to other parts of Peninsular Malaysia by transplantation of young mussels collected on polypropylene ropes from sites with natural spat (Choo 1979). There are more than 250 culturists managing over 370 rafts (78,000 m2) located in the states of Johor, Melaka, Perak, Negeri Sembilan, Selangor, Penang and Sabah (DOF 1996).

Figure 1: Production trends of green mussel in Malaysia 1986 – 2003 (FAO 2005).





3.0  Rack culture
3.1     Mussels, Perna viridis
Mussels culture has increased by 122.91% to 8,993.71 tonnes in 2008 from 4,034.77 tonnes in 2007. Mussels production value increased to RM5.56 million in 2008 from 3.20 million in 2007, an increase of 73.75%. Johor state remains a major producer with a production of 8,483.07metric tons valued at RM3.61 million which is 94.32% the production of mussels country. Mussels cultures area increased 30.84% of 188,095.73 square meters in 2007 to246,105.06 square meters in 2008. This increase was due to increased acreage in Penang of 70,500.00 square meters.

3.2     Oyster
Oysters culture was decreased by 68.33% to 275.47 tonnes in 2008 compared
869.72 tonnes in 2007. Value of production also declined 72.94% to RM1.25 million in 2008 from RM4.62 million in 2007. Sabah is a major producer of oysters of 221.05 tonnes valued at RM1.25 million. Area of the oysters culture was declined 31.67% to 272,102.49 square meters in 2008compared to 398,208.33 square meters in 2007.

4.0  Bivalve production value


Table 1: Oyster production by month and state on year 2009.

Table 2: Bivalve production in year 2009 (In the red box)





References

 Malaysia Fisheries Department., 2008 : Kedudukan sektor perikanan di Malaysia 2008.

Malaysia Fisheries Department., 2009 : Angaran pengeluaran akuakultur 2009.

Sallih K., 2005. Mussels farming in the state of Sarawak, Malaysia: a feasibility study. Fisheries Development Authority of Malaysia (LKIM)

Sunday, December 18, 2011

Molekul Air dan Kebesaran ALLAH S.W.T

Assalamualaikum... entry kali ini adalah berkenaan dengan air. seperti mana yang kita sedia maklum bahawa molekul air terdiri daripada atom Hidrogen dan oksigen kan? tapi bukan itu yang sebenarnya cuba MS kongsikan hari ini.

tentu kalian pernah terdengar bahawa zarah air zam-zam sungguh indah. (lihat gambar)

zarah air zam-zam
okey.. sekarang kita tengok zarah air biasa
zarah air biasa
Satu kajian telah dilakukan oleh seorng saintis dari Jepun, DR. MASARU EMOTO tentang perubahan zarah air terhadap kesan bunyi seperti perkatan yang diungkapkan, lagu, caci maki dan sebagainya.
Dalam kajian yang dilakukannya, beliau telah berjaya menghasilkan sebuah buku berjudul 

Molecular Photo of Polluted Water

Gambar diatas adalah zarah sampel air yang diambil daripada Empangan Fujiwara di Jepun. 
Seperti yang anda boleh lihat, struktur air yang gelap dan tidak tentu bentuknyatanpa pembentukan kristal.
namun
setelah sampel air ini diambil, dan telah disembahyangkan oleh seorang sami. Kita tahu semua agama didunia menjurus kepada kebaikan, sami tu telah menyebut kata-kata yang baik.

Crystal of Prayer-treated Water

Inilah hasilnya, perubahan yang menakjubkan. Tompokan hodoh tadi sudah berubah sama sekali. Zarah air ini sudah berubah menjadi sangat terang, jelas berbentuk kristal hexagon.

Beberapa experiment susulan telah dilakukan dengan pelbagai bunyi didedahkan. Dan hasilnya:

Thank you
kata-kata Cinta dan harapan
zarah air yang dibacakan ayat Al-Quran
air yang didendangkan dengan lagu 'heavy metal'
You make me sick!! i will kill you
You Fool
you fool!

OLEH ITU...
BADAN KITA MENGANDUNGI LEBIH DARIPADA 75% KANDUNGAN AIR.
OLEH ITU, TIDAK HAIRANLAH PERILAKU SESEORANG ITU BERGANTUNG KEPADA APA DAN PERCAKAPAN YANG TELAH DIUNGKAPKAN KEPADANYA.
BURUK PERCAKAPAN TERHADAPNYA, MAKA BURUKLAH TINGKAHLAKUNYA,
MANAKALA
BAIK PERKATAAN YANG DIDENGARNYA, MAKA BAIKLAH TINGKAHLAKUNYA.

Friday, December 16, 2011

terima kasih for motivate me

TERIMA KASIH pada mereka yang menyukai saya,
mereka telah menjadikan diri ini tampak sempurna,
TERIMA KASIH pada mereka yang tak menyukai saya,
mereka telah menjadikan saya tabah,
TERIMA KASIH pada mereka yang mencintai saya,
mereka telah jadikan saya berjiwa besar,
TERIMA KASIH pada yang selalu risau akan saya,
mereka menunjukkan yang mereka mengambil berat tentang diri saya,
TERIMA KASIH pada mereka yang meninggalkan saya,
mereka telah menyedarkan saya bahawa tiada yang kekal dalam hidup ini,
TERIMA KASIH pada semua yang pernah hadir dalam hidup saya,
mereka telah membentuk siapa saya hari ini....

TERIMA KASIH, terima kasih & TERIMA KASIH......^_^

Thursday, December 15, 2011

cinta dan benci

bagaimana cara membuatmu bahagia
nyaris ku menyerah jalani semua
tlah berbagai kata ku ungkap percuma
agar kau percaya cintaku berharga
*courtesy of LirikLaguIndonesia.net
tak kuat ku menahanmu, mempertahankan cintaku
namun kau begitu saja, tak pernah merindu
reff:
sungguh aku tak bisa, sampai kapanpun tak bisa
membenci dirimu, sesungguhnya aku tak mampu
sulit untuk ku bisa, sangat sulit ku tak bisa
memisahkan segala cinta dan benci yang ku rasa
apa kau mengerti ku sedih sendiri
tanpa ada kamu ku merasa sepi
tlah lama ku menantimu, diam sendiri menunggu
setengah hati mencinta, ku sakit karenamu
repeat reff
woo ooo ku sakit karenamu
sungguh aku tak bisa, sampai kapanpun tak bisa
membenci dirimu, sesungguhnya aku tak mampu
sulit untuk ku bisa, sangat sulit ku tak bisa
memisahkan segala cinta dan benci
sungguh aku tak bisa membenci dirimu
sesungguhnya aku tak mampu
sungguh aku tak bisa, sampai kapanpun tak bisa
memisahkan segala cinta dan benci ooo
cinta dan benci ooo yang ku rasa

Tuesday, December 13, 2011

Alhamdulillah

merujuk kepada tajuk entry diatas. Alhamdulillah, berSyukur dan Berterima kasih ke hadrat Ilahi dan juga kepada semua yang bertungkus lumus dalam menjayakan segala yang telah berjaya. terima kasih juga pada diri sendiri atas segalanya. Alhamdulillah..

selesai kerja dan segala assigment dalam jadual kehidupan sepanjang sem ini. ini memang satu sem yang pendek serta penuh dengan kerja, lepas satu-satu berlalu, muncul pula kerja yang baru.

selesai 3 hari program asas keusahawanan iaitu PROGRAM UMT YOUNG PRENEURS yang bertempat di TTC, kuala terengganu.


seperti yang dijanjikan dalam entry yang sebelum ini, <link>  , kat gerai MS dok jual Keropok Lekor je sebenarnya. tgk jela ape gambar yang ade... huhu



kakitangan N'JOICE LEKOR SDN. BHD.





*gambar hiasan... haha




Monday, December 12, 2011

selamat pulang TUANKU...

Fail:Yang di-Pertuan Agong ke-13.png

hari ini tanggal 12 Disember 2011, maka genaplah 5 tahun tapak pemerintahan Sultan Terengganu, Al-Wathiqu Billah, Tuanku Mizan Zainal Abidin Ibni Almarhum Sultan Mahmud Al-Muktafi Billah Shah sebagai Baginda Yang Di-Pertuan AGONG yang ke-13.
oleh yang demikian, hari ini pulanglah yang mulia baginda ke Negeri Terengganu Darul Iman ini.

Selamat Keberangkatan Pulang Tuanku.. 
DAULAT TUANKU 


Thursday, December 8, 2011

ini adalah iklan kot

oke.. hari ni da 9 Disember 2011

dan nak sampaikan sedikit pemberitahuan la sket...

9, 10 dan 11/11/ 2012
Jumaat, Sabtu dan Ahad



EXPO JUALAN USAHAWAN MUDA UMT 

BERTEMPAT DI TERENGGANU TRADE CENTER (TTC) 

10 PAGI - 10 MALAM

DIJEMPUT SEMUA MEMERIAHKAN EXPO INI

TERIMA KASIH

-
-
-

-
-
-

-
-
-


ape yang dijual ??



daun kelapa ?? jual air kelapa kah??


background ???
blue... 
tapi bukan buka kedai capture pasport pic k...
huhu

nak tahu jual ape ??

hehe

wait da next entry k....

c ya.

salam


Wednesday, December 7, 2011

google translate

.......

hati saya : eh.. die ngah on9 la..
saya  : "awak leh tolong jap tak...? ..."
awak : "boleh jew.. nak tolong ape?"
saya  : "boleh tolong buka google translate tak..?"
awak : "boleh, jap ehh... "
saya  : ........
awak : "nak translate apew...??.."
saya  : "Tolong translatekan hati saya boleh...??"
awak : ..?

.......

Saturday, November 26, 2011

~SELAMAT TAHUN BARU 1433 H~

Dengan nama ALLAH yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang,
YA ALLAH.......
segala puji bagi ALLAH tuhan semesta alam,
selawat serta salam keatas rasul junjungan kami,
Saidina Muhammmad SAW keatas keluarganya dan para sahabatnya,
YA ALLAH,
Engkaulah yang maha Abadi, Dahulu lagi Awal,
dan hanya kepada anugerah-Mu yang agung dan kedermawan-Mu tempat bergantung,
dan saat ini tahun baru benar-benar telah datang,
YA Allah,
kami bermohon pada-Mu perlindungan dalam tahun ini dari godaan syaitan, kekasih-kekasihnya dan bala tenteranya...,
Dan kami memohon pertolongan untuk mengalahkan hawa nafsu amarah yang mengajak kepada kejahatan,
agar kami sibuk melakukan amal yang dapat mendekatkan diri kami kepada-Mu,
wahai Zat yang memiliki keagungan dan kemuliaan..
Semoga Allah sentiasa melimpahkan rahmat dan keselamatan kepada junjungan kami Nabi Muhammad SAW dan keatas para keluarga dan sahabatnya.
AMIN...........



~SELAMAT TAHUN BARU 1433 H~

Friday, November 25, 2011

TUTUP

salam 1 MS.... 2 3 hari lepas MS ada terjumpa sesuatu yang menarik. ala-ala sindiran berbaur pengajaran jugalah hamba rasa. tetapi amatlah menarik sebab tu hamba nak share kat sini. tapi bagi sesape yang da penah bace ke, or dan pernah tersindir oleh apa yang bakal di'share' nie, MS mohon ampun la... kalo da rase tersindir tu paham2 la kan, xkan tu pun nak ajar kot.. x payah la nk tunggu masa yang sesuai ke hape kan.. huhu

okey la.. da panjang sangat da intro nie rase nyerr....

Korang TUTUP aurat ke BUNGKUS aurat?Beza BUNGKUS dengan TUTUP adalah amat besar.

Situasi 1:
Aisyah: Ahmad, cbe teka aku tgh BUNGKUS ape?
Ahmad: Alaaa, nasi lemak.
Aisyah: Aik? Mne ko tau?
Ahmad: Aku nmpk nasi tkluar sikit tu. Lgpun aku tau ko mmg jual nasi lemak.
Aisyah: Ok2. Cbe teka nasi lemak ni byk ke sikit?
Ahmad: Alaaa lg sng. Byk la.
Aisyah: Ha? Cmne ko tau ni?
Ahmad: Tgok bntuk & saiz laa. BUNGKUSan bsar, byk. BUNGKUSan kcik, sikit. Haha kantoi.
Aisyah: Pandainye ko ni.
Ahmad: Bkn aku yg pndai, ko yg xpndai. Haha.
Aisyah: Ceh. Malas la soal.

Situasi 2:
Aisyah: Ahmad, cbe teka aku TUTUP ape dgn tudung saji ni?
Ahmad: Hmmm. Ikan goreng?
Aisyah: Salah.
Ahmad: Telur dadar?
Aisyah: Salah lg.
Ahmad: Karipap?
Aisyah: Salah jugak.
Ahmad: Fail MQA?
Aisyah: Ish. Lg la salah.
Ahmad: Abis tu ape? Mne la aku nk tau ape yg ko TUTUP tu.
Aisyah: Nasi lemak laa. Cbe teka byk ke sikit?
Ahmad: Ceh. Mne aku nk tau. Malas la jwb.

Maka pilihlah TUTUP.... :-)

Saturday, November 19, 2011

Panduan menhadapi musim tengkujuh


huh.. musim hujan datang lagi.. pagi, petang, malam dan x lupa juga tengah malam. lengkap 24 jam x renti-renti. penduduk pantai barat cakap best la kalo macam nie, hari xla panas sangat, tdo pon lena...

tapi, sedar la pada hakikat, sungguh berat bahu yang memikul time hujan-hujan macam nie.

masalah-masalah yang lazin dihadapi;-

1) tak cukup baju hendak dipakai berikutan baju yg dibasuh mahupun yang terkene hujan tak kering. 

2) perut yang sentiasa mendendangkan lagu-lagu berirama rock.

3) kesukaran untuk kemana-mana kerana adanya pepatah menyebut bumi mana yang tak ditimpa hujan.

4) nafsu tidur meningkat berkali-kali ganda kerana keadaan humidity yang tinggi menyebabkan kesejukkan serta keadaan yang muram hampir-hampir menyerupai malam.

5) bagi pengguna-pengguna Astro2 model lama(bukan beyond), masalah ganggu perkhidmatan siarah sudah tentu menyakitkan hati anda bukan?

6) kemudahan makana berunsur seafood amatlah susah dicari dan kalau ada pun harganya lebih tinggi berbanding biasa. ini kerana para nelayanis tidak dapat turun ke laut.

jadi, MS ade beberape panduan dalam menhadapi musim ini... lets check out:-

1) pakai baju yang jenis kain nipis seperti jersi ataupun baju melayu. kain pelikat juga adalah suatu pakaian yang sangat idea pada musim ini. turut disarankan agar baju yang dipakai boleh digunakkan sehingga 3-5 hari. ini kerana badan kurang mengeluarkan peluh yang boleh menyebabkan bau... hahaha (ayat ciplak iklan tu)

2) sediakan makanan yang mencukupi seperti megi, biskut, dan macam-macam makanan ruji yang lain.

3) pepatah juga ada menyebut, sediakan payung sebelu hujan, so, berdamping la dengan payung ataupun baju hujan anda sentiasa. peringatan, jagalah aset penting anda ini dengan sebaik mungkin kerana pada musim ini alatan ini mempunyai nilai estetika yang sangat tinggi. har har har

4) sentiasalah cari kerja untuk dilakukan bagi insan2 yang x da kerja. jika masalah mulut terbuka dengan sendirinya, sentisa nyalakan lampu.. (hahaha, pastu bil melayang) 

5) bertukarlah kepada astro beyond ( astro x bayar ak k), ataupun gunalah teknologi lama, dengarlah radio.. 

6) makanlah makanan yang x berunsur seafood. apa susah kan. tapi kalo agak2 da mengidam sangat, makan je sardin. har har har

ermm.....

itu je kot yang dapat ku share hari ini... sekian..


Saturday, November 5, 2011

kuasa Ayat Kursi..




Allah, tidak ada yang benar disembah hanya Dia yang Hidup dan Maha Kaya, tidak pernah ditimpa mengantuk dan tidak pernah tidor, bagin Nya sesuatu yang ada di langit dan di bumi, tidak ada yag boleh membri syafaat kecuali denga izin Nya. Ia maha mengetahui segala apa yang terjadi di hadapan mereka dan dibelakang mereka. Tidaklah mereka meliputi ilmunya sedikit jua kecuali yang dikehendakki Nya. Lebih luas kerusinya darilangit dam bumi. Tidak susah bagi Nya memelihara keduanya. Ia maha Tinggi dan maha Besar.






1) Baca pada saat keluar rumah, 70000 malaikat akan menjagamu dari semua sisi
2) Baca saat masuk rumah, kemiskinan tdk akan memasuki rumahmu
3) Baca setelah berwudhu, darjatmu akan dinaikkan 70 tingkat
4) Baca pada saat tidur, malaikat akan menjagamu sepanjang malam ...
5) Baca setelah solat, maka jarak antara kamu dan syurga hanyalah kematian. Sampaikan kepada orang lain, maka ini adalah sedekah jariah. Dan pada setiap orang yg mengamalkan, kamu akan ikut mendapat pahalanya sampai hari kiamat....

Tuesday, November 1, 2011

Andai seorang perempuan datang ^_^

Andai seorang perempuan datang kepadamu ketika kau berseorangan…
Andai seorang perempuan datang dan senyum mesra memandangmu…
Andai seorang perempuan datang duduk di sebelahmu membiarkan bahu dan punggungnya bersentuhan denganmu…
Andai seorang perempuan datang menanyakan tentang bentuk badannya kepadamu…
Andai seorang perempuan datang menanyakan tentang kecantikan wajah dan badannya kepadamu…
Andai seorang perempuan datang memintamu menghilangkan daun di rambutnya…
Andai seorang perempuan datang kepadamu sambil mendedahkan bahagian- bahagian tertentu…
Andai seorang perempuan datang tanpa segan silu denganmu…
Andai datang waktu itu, apakah tindakanmu?

MUNGKIN PADA PANDANGAN PEREMPUAN ITU,

“Kau adalah kawan karibku.”
“Gua takde perasaan dengan lu, so gua selambe jela dengan lu.”

“Kau dah seperti abang kandungku.”
“Kau dan aku bukan alim sangat jadi tak perlu hipokrit.”
“Kaulah kekasihku, diri ini sepenuhnya milikmu.”
“Aku tahu kau dan aku takkan mungkin berzina, kita pasti pandai mengawal diri.”
“Oh, kau adalah bakal suamiku, aku harus berlatih dari sekarang mengurangkan malu”.
“Ku berbuat begini tiada yang tahu, kau takkan cerita pada orang lain.”
TETAPI WAHAI LELAKI, ADAKAH SELALUNYA BETUL PANDANGAN MEREKA ITU?

Andai seorang perempuan itu datang…
Dan hanya dirimu pengawal gelanggang…
BERANIKAN dirimu untuk 
MENEGUR
GAGAHKAN dirimu untuk 
BERUNDUR
TABAHKAN dirimu untuk menjadi LELAKI YANG UNGGUL!

Lelaki yang hormat pada hak bakal suami perempuan itu nanti,
Lelaki yang hormat pada maruah kaum ibu dan adik beradik perempuannya sendiri,
Lelaki yang takkan disogok dengan benda-benda free,
Lelaki yang punya jati diri, menegur kerana TAK MAHU ISTERINYA NANTI BEKAS-BEKAS LELAKI,
Insaflah wahai diri yang bernama lelaki,

Andai seorang perempuan itu datang…
Beranikanlah diri untuk menolak dengan matang…
Andai seorang perempuan itu datang…