hatikering&co

hatikering&co

Followers

Monday, March 14, 2011

nasi lemak samah..

samah adalah rm0.50 dalam loghat terengganu. kan da ajar... ( sini )




“You kate muke I tak cantik”

“Memang tak cantik pun. Dahi jendol, dagu leper. tu apa tu? Nasi lemak 50 sen!“

Begitulah satu babak dalam filem ‘Cuti-cuti Cinta’, dengan Farid Kamil sebagai pelakonnya menunjuk kepada buah d*** Nora Danish, yang dirujuk sebagai nasi lemak 50 sen!




Apa kata kita?

Pertama kali melihat iklan trailer filem tersebut, aku tak dapat tangkap dialog sebenar, sehinggalah aku menontonnya buat kali kedua.

Lawak bodoh – itu yang pertama sekali terlintas di kepala. It’s a lame joke, with double meaning. And more. it’s not funny!

Dialog itu bagi aku, masih boleh diterima, sekiranya Farid Kamil tidak menunjuk kepada ehem2 Nora Danish. Tapi bila dah tunjuk tu, aku fikir budak kecik pun boleh faham!


Eksploitasi Wanita

Eksploitasi wanita menujuk kepada pemanfaatan secara sewenang-wenangnya terhadap sesuatu kaum wanita hanya untuk kepentingan sesuatu pihak tanpa mempertimbangkan rasa kepatutan, keadilan dan kompensasi kesejahteraan wanita itu sendiri.

Wanita memang sejak dulu sampai sekarang menjadi marketing tools, baik untuk iklan pakaian, iklan kereta, iklan kelengkapan rumah, hatta iklan minuman dan makanan sekalipun. Pendek kata, semua yang ada badan seorang wanita boleh dijadikan bahan penarik.


Majalah, surat khabar, billboards, iklan TV, semuanya ‘mempromosi kecantikan’ wanita.

Sasarannya? Tidak lain, tentunya perempuan sendiri, lelaki ‘pencinta wanita’, malah kanak-kanak juga!

Pengaruh kepada kanak-kanak

“Nasi lemak 50 sen tu t***k ke Ibu?”

Apa kita rasa kalau tiba-tiba esok anak kita tanya macam ni? Marah?

Kenapa tidak gelak guling-guling? Kan lawak tu. Kalau masa tonton iklan tu kita boleh gelak kenapa tidak kali ni?

Janganlah murah sangat!

Dan bagi perempuan (atau, wanita) pandai-pandailah katakan tidak pada eksploitasi-murah-melampau seperti ini. Itu kan aset kamu!

Gelak-gelak juga, tapi biarlah kamu tahu di mana sempadan untuk bergurau. Jangan sekali-kali benarkan lelaki melelong aset kamu semurah itu..

..dan sebaiknya tutuplah dada kamu dengan tudung selayaknya.


“Hendaknya mereka itu melabuhkan tudungnya sampai ke dadanya, dan janganlah kamu mendedahkan aurat dan perhiasan kamu kecuali apa yang terzahir.” (an-Nur: 31)


~ kredit to ;- http://artofthoughts.wordpress.com/2010/10/24/nasi-lemak-murah/


 "Ape ko0men kalian sekalian ??? " tanya mR.smile kepada anda.

4 comments:

  1. cam bengong je kowt part tu..haihh

    ReplyDelete
  2. br tgk sparoh n xsmpai lg babak tuhhh.....kalo cmnih r...ish23.....sngguh jauh terpesong dgn babak murahan yg agk bengong cmnihhh.....

    ReplyDelete